Jag har varit på mässa, sjöfartsmässa på Donsö. Eftersom jag är ett ”konferensproffs” dvs jag går på väldigt många event, främst sjöfartsrelaterade men även andra, så är det imponerande att se hur mycket folk man kan samla på en ö utan fast förbindelse, med hjälp av samarbete, kontakter och fantasi!
Donsö Shipping Meet arrangerades i år för 4:e gången. Det går av stapeln vartannat år och utvecklas mer och mer för varje år som går. Alla som nånsin varit med och arrangerat ett möte inser vilket ENORMT arbete som ligger bakom den framgång som mötet/konferensen/mässan nu blivit.
För att man ska förstå storheten i samlingen måste man ha lite bakgrundsfakta. Donsö har 1,400 invånare, 8 rederier med ca 35 fartyg och är ett unikum på många olika sätt. När det finns så många presumtiva kunder på ett och samma ställe började underleverantörerna resa dit och helt simpelt promenera runt och knacka dörr för att sälja sina produkter. Det blev aningens störande att ha dörrknackare som kom HELA tiden, så man insåg att det vore bättre om man lyssnade på dem samlat och det var väl där som fröet såddes att skapa ”speed-meetings” med underleverantörerna; kom alla på en gång så ska vi lyssna och så kan vi arbeta de andra dagarna – och ni kan åka någon annanstans. (detta kanske är en väldigt kort beskrivning, så jag kanske får på tafsen, men ungefär så)
När man sedan kommer till insikt att vi är faktiskt något av en maktfaktor; vi kanske kan få hit de vi vill ha istället för att vi ska vara dem som vi ska ta emot, så var det nog en av nycklarna till att utveckla konceptet till vad det är i dag.
I år var ALLA där. Man hade bra kvalitet på talare, politikerna flockades runt podiet vid invigningen och infrastrukturminister Anna Johansson hade till och med sparat på en nyhet om att tonnageskatt kommer att införas i Sverige 1 juli 2016, under förutsättning att EU godkänner det. (det är få av EU:s länder som INTE har det, så här kan det ju inte gärna bli en hick-up) Allmänt jubel, en del som ropade ”Äntligen!” och ministern fick en kram av Dan Sten Olsson.
Tonnageskatt – jag säger; Äntligen efter decennier av uppvaktningar hos politiker om tonnageskatt, kan vi lägg den bollen åt sida och fokusera på allt annat coolt som händer inom sjöfarten nu!
Donsö Shipping Meet samlade mer ä 1,100 personer från 24 länder. De hade ministern och näringsdepartementet på plats, kommunstyrelsens ordförande och och fler politiker och styrande som var lika ”nära” och öppna för att diskutera sjöfart som någonsin i Almedalen.
Jag har haft anledning att diskutera mässan en del med företrädare för arrangörerna, och de kommer hela tiden tillbaka till det faktum att de inte får något gehör för sina ansträngningar hos de som ska uppmuntra att Göteborg (i det här fallet Donsö) visar upp sig och sitt företagsklimat för både nationella och internationella gäster.
Hittar en artikel från Göteborg & Co som just nu är delad 440 ggr på Facebook samt en uppdatering från MyNewsdesk 2 sept. Det är lite dåligt, tycker jag som kan minnas tiden är man fick hittelön från Gbg&Co om man släpade hit en mässa med 500 personer. Eventstad är det bara på Svenska Mässans Gata som event räknas?
Samtidigt får jag väl säga att sjöfartsnäringen kan inte heller förvänta sig uppmärksamhet bara när man själv vill ha den, man måste målmedvetet jobba med kommunikation, varumärke och det som traditionellt har kallats mjuka värden och som man tidigare inte ägnat så mycket vare sig pengar eller uppmärksamhet.
Sjöfartstidningen hade skapat en tv-studio på Donsö Shipping Meet, där det fanns ett hav av spännande människor att bara rycka in i studion, förutom att man filmade samtliga framträdanden på scenen. Man kan se deras alster på YouTube och det är väl värt att ta en kopp kaffe och försöka insupa atmosfären.
Rörlig bild tror jag är ett jättebra sätt att visa upp vad sjöfarten egentligen är, även om jag ju fastnat för det talade ordet i min Shipping Podcast.
Om man inte har varit på Donsö Shipping Meet så tror jag att det är svårt att föreställa sig bankett-tältet i hamnen med 1,100 sittande gäster, de små tågen som går i skytteltrafik med gäster som kommer i chartrade båtar från hamnen till idrottsplatsen, paneldebatten i kyrkan och analytikerna i SMU gården. Man kan inte tänka sig känslan i de två utställningshallarna där ”alla känner alla” – Berit Blomqvist och jag fastnade i 1,5 tim med att prata med alla som kom fram och hejade och pratade sjöfart. Donsö Shipping Meets styrka är att den är så liten (!) jämfört med alla stora konferenser utomlands och de som underskattar det kanske ska stanna på fastlandet i september 2017.
Jag har samlat mina bilder från Donsö här, på Flickr.